Když jsem se v úplně úvodním článku o Oscarech 2021 vyjadřoval, jaké filmy mi v nich chyběly, nemohl jsem zapomenout na tento skvost. Nemohl jsem na něj zapomenout z toho důvodu, že je to jeden z nejlepších filmových počinů za rok 2020. Samozřejmě rozumím tomu, že tento film není typicky oscarový a proto by tam působil mezi ostatními jako zjevení, ale i přesto… Aspoň nominace za střih když už nic. No dobře, nechme neustálého lamentování.
Z důvodu, že ne všechny dobré filmy se objevují na Oscarech, které stojí za to vidět a přesto je jim třeba věnovat určitou pozornost, vytvářím tuto novou rubriku TOP filmy za konkrétní rok. Stejně tak, jako se na Oscarech objevují filmy, které jsou totální shity bez pardonu, existují totální TOP filmy, které se na Oscarech vůbec neobjevují a není tam o nich ani zmínky.
Jeden z takových TOP filmů za rok 2020 jsou Gentlemani režiséra a scenáristy Guy Ritchieho. Guy Ritchie se po letech vrátil k žánru, který mu jde úplně nejlépe a sice ke gangsterkám. A udělal nejlépe, jak mohl. Jeho Aladin v roce 2019 bylo vpravdě dost netradiční odskočení. Ne, že by to bylo úplně špatné, taková dobrodružná oddechovka, ale promyšlená gangsterka je přece jen jiný šálek kávy. Nebo možná spíš jiný panák předražené whisky.
Film jsem viděl v kině v lednu 2020, byl to dost možná úplně první film, na který jsem šel do kina v roce 2020 a zároveň si nepamatuji rok, který by odstartoval takovou střelou. Filmově onen rok nemohl začít lépe. Příběh se točí kolem Mickeyho Pearsona, který se snaží prodat své marihuanové impérium. Samozřejmě se nic nestane jen tak, příběh se zamotává a nakonec to dopadne úplně jinak. Celý scénář je neskutečně propracovaný, promyšlený a sofistikovaný. (Ano, 3 synonymická slova, ať mám delší větu, chápeš ne?!)
Nejvíc cool mi na filmu přišlo, že je vyprávěn jakoby podle scénáře, který napsala jedna z postav, která celý příběh vypráví a provází nás jím a odkrývá nám postupně spojitosti mezi postavami a samotnou zápletkou s pomocí geniálních a vtipných dialogů. Obzvlášť některé hříčky v angličtině jsou naprostý TOP a do češtiny je nemáš šanci přeložit i kdyby ses na hlavu stavěl. Nakonec se samotným scénářem filmu ve filmu jde do Miramaxu, společnosti, která celý skutečný film distribuuje.
Tou postavou je Fletcher, kterou ztvárňuje Hugh Grant. Hugh Grant, kterého osobně mám čím dál radši. Postava Fletchera je velmi vychcaná liška mazaná, člověk, který má spoustu informací a snaží se je zobchodovat. Tím, jak ji Hugh Grant ztvárňuje, jsem si ji oblíbil na první dobrou. A na první dobrou můžu i prozradit, že mně vůbec u prvního shlédnutí filmu nedošlo, že jeho postava je zároveň gay. A přitom tam bylo tolik narážek a vtípků. Asi jsem se víc soustředil na to, co říká a o čem film ve skutečnosti je, aby mi nic neuniklo. Nebo jsem si myslel a bral to tak, že si i v tom filmu dělají srandu a tak jsem to nebral vážně. A taky možná proto, že někdy používám vtípky na podobné bázi, takže mi jejich chování a vtipkování nepřišlo divné.
Každopádně co se týče všech postav, neobjevuje se tam snad žádná, která není sympatická nebo o které by se nedalo říct, že je frajer. Největším bossem bossov je samozřejmě Matthew McConaughey jako Mickey Pearson, dalším sympatickým frajerem je Charlie Hunnam jako Ray (Buenas tardes, Raymundo), dále pro mě nejvtipnější a nejvíc nahláškovaná dvojice je už zmíněný Hugh Grant jako Fletcher a Colin Farrell jako postava Kouče, kdy jeho závěrečné gesto a mimika by se měla vytesat do kamene.
K tomu všemu si ještě připočtěme neskutečně elegantní a vyšperkovaný styl oblečení úplně všech postav. Jsem zamilován do obleku Mickeyho Pearsona, do brejlí Raye značky Persol i do vintage brejlí Kouče a zároveň jeho teplákové soupravy. Plus vám tady hodím ještě odkaz na song z neméně geniálního soundtracku, který tento film má. Tady zkrátka vyšlo úplně všechno na jedničku. Při druhém shlédnutí se mi Gentlemani líbí úplně stejně jako při prvním shlédnutí a můžu říct, že tento kousek si ještě někdy dám znova.